???mainPage???


ПОШУК

Розширений пошук


«Червень 2020
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
дата з:
по:






















Головна » Дорадчі органи» Колегія» Постанови та рішення»  Постанова Колегії Держатомрегулювання №9 від 01 грудня 2016 року версія для друку
Постанова Колегії Держатомрегулювання №9 від 01 грудня 2016 року

 

ДЕРЖАВНА  ІНСПЕКЦІЯ  ЯДЕРНОГО  РЕГУЛЮВАННЯ  УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А  К О Л Е Г І Ї

 

01 грудня 2016 р.                                       м. Київ                                                      № 9

 

Про підходи до

ліцензування діяльності з експлуатації

конфайнмента, включаючи

об’єкт «Укриття» Чорнобильської АЕС

 

Діяльність на об’єкті «Укриття» Чорнобильської АЕС здійснюється в рамках ліцензії серії ЕО № 000033 на експлуатацію об’єкта «Укриття», виданої Держатомрегулюванням   30 грудня 2001 року.

Термін дії ліцензії – до введення в експлуатацію нового безпечного конфайнмента об’єкта «Укриття» (НБК).

          Згідно з планами ДСП ЧАЕС та підрядника з проектування, будівництва та введення в експлуатацію НБК (СП «Новарка»), завершення робіт по спорудженню конфайнмента передбачається у листопаді 2017 року.

          Отримання окремого дозволу на введення в експлуатацію першого пускового комплексу НБК (ПК-1 НБК) передбачено в рамках ліцензії на експлуатацію об’єкта «Укриття» (пункт 3.8.2 в) ліцензії).

          Після завершення робіт по введенню в експлуатацію ПК-1 НБК, відповідно до погодженого Держатомрегулюванням документа «План ліцензування при реалізації проекту нового безпечного конфайнмента», ДСП ЧАЕС має отримати ліцензію на експлуатацію НБК, включаючи об’єкт «Укриття».  

          Після отримання такої ліцензії, ліцензія на експлуатацію об’єкта «Укриття» серії ЕО, № 000033 анулюється.

          Виходячи із визначення конфайнмента та враховуючи багатовимірність статусу об’єкта «Укриття», а також унікальність цих об’єктів, застосування положень Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії» щодо ліцензування діяльності з експлуатації конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття», не є однозначним.

          Згідно із Законом України «Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему»:

          Конфайнмент – захисна споруда, що включає в себе комплекс технологічного обладнання для вилучення із зруйнованого четвертого енергоблока Чорнобильської АЕС матеріалів, які містять ядерне паливо, поводження з радіоактивними відходами та інші системи, призначена для здійснення діяльності з перетворення цього енергоблока на екологічно безпечну систему та забезпечення безпеки персоналу, населення і довкілля.

          В той же час на законодавчому рівні відсутнє визначення (термін) щодо об’єкту «Укриття», так само як і відсутні вимоги щодо ліцензування цього унікального об’єкту та/або діяльності на ньому.

          У документі «Стратегія перетворення об’єкта «Укриття»», схваленого рішенням Міжвідомчої комісії з комплексного вирішення проблем Чорнобильської АЕС, протокол  № 2 від 12.03.2001 наведено перелік тлумачень стосовно розуміння цього об’єкта. Так, згідно із «Стратегією …», об’єкт «Укриття»:

-         становить собою частину промислового майданчика Чорнобильської АЕС разом із сукупністю споруд, сформованих із пошкоджених конструкцій колишнього 4-го енергоблока Чорнобильської АЕС, який втратив всі функціональні властивості енергоблока, та добудованих після аварії 26 квітня 1986 року нових конструкцій і систем, що служать для контролю та коригування після аварійної ситуації, включаючи послаблення радіаційних наслідків запроектної аварії за рахунок перекриття шляхів впливу джерел ядерної та радіологічної небезпеки через оточуюче їх середовище на людей;

-         у нинішньому його стані слід кваліфікувати як «місце поверхневого зберігання неорганізованих радіоактивних відходів («тимчасове сховище неорганізованих РАВ, яке знаходиться в стадії стабілізації та реконструкції»). Ця кваліфікація об’єкта «Укриття» обов’язкова для використання в сфері регулювання радіаційної безпеки персоналу та населення (НРБУ-97/Д-2000).

-         становить собою зруйнований запроектною аварією енергоблок № 4 Чорнобильської АЕС, на якому виконано першочергові заходи для зменшення наслідків аварії і продовжуються роботи для забезпечення контролю за його станом, ядерної та радіаційної безпеки;

-         визначено як потенційно-небезпечний та ядерно-небезпечний об’єкт.

      Також пунктом 3.5 ліцензії серії ЕО № 000033 на експлуатацію об’єкта «Укриття» визначено, що усі ядерні та радіоактивні матеріали, які знаходяться на об’єкті «Укриття», є радіоактивними відходами.  

В рамках визначення можливих підходів до ліцензування діяльності з експлуатації конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття», було виділено та проаналізовано кілька варіантів:

1.      Внесення змін до Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії» та інших нормативно-правових актів, які б врегулювали особливості ліцензування зазначеної діяльності.

2.      Видача ліцензії на окремий вид діяльності: «переробка, зберігання радіоактивних відходів» в рамках експлуатації конфайнмента (включаючи об’єкт «Укриття»), як об’єкта по поводженню з радіоактивними відходами.

3.      Видача окремого дозволу на експлуатацію конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття», в рамках ліцензії на зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС серії ЕО, № 000040.

          Запропоновані підходи мають свої недоліки та складності в частині їх практичного застосування.

          19 жовтня 2016 року в рамках підготовки до Колегії відбулась нарада із залученням представників Держатомрегулювання, ДСП ЧАЕС та ДНТЦ ЯРБ, на якій було обговорено вищевказані підходи щодо ліцензування.

За результатами обговорень, а також враховуючи призначення конфайнмента та об’єкта «Укриття», поступову зміну стану об’єкта «Укриття» в процесі його перетворення в межах конфайнмента, визначення/статус цих об’єктів, їх унікальність, чинні вимоги нормативно-правових актів щодо видачі ліцензій/дозволів у сфері використання ядерної енергії, відсутність прямих положень щодо ліцензування діяльності на цих об’єктах, було визначено, що одним із найбільш прийнятних підходів є видача ліцензії на окремий вид діяльності:

«переробка, зберігання радіоактивних відходів», що існують та утворюються під час перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, в рамках експлуатації конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття».

          З огляду на призначення та функціональні властивості цих об’єктів, такий підхід не суперечить положенням Закону України «Про поводження з радіоактивними відходами».

Для застосування положень «Умов і вимог безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності у сфері поводження з радіоактивними відходами», затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України 22.10.2002 № 110 (у редакції наказу Державної інспекції ядерного регулювання України 20.08.2014 № 118), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 09.09.2014 за № 1102/25879, необхідно внести до них зміни в частині поширення положень цього документа на поводження з радіоактивними відходами, розміщеними на майданчику Чорнобильської АЕС.

 

Враховуючи вищенаведене Колегія Держатомрегулювання к о н с т а т у є:

 

Пропозиції щодо ліцензування діяльності з експлуатації конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття», в рамках ліцензування окремого виду діяльності є прийнятними.

Враховуючи вищезгадане та беручи до уваги результати обговорення Колегія Держатомрегулювання п о с т а н о в ля є:

 

1.      Ліцензування діяльності з експлуатації конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття», здійснювати в рамках ліцензування окремого виду діяльності:

 

переробка, зберігання радіоактивних відходів, що існують та утворюються під час перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, в рамках експлуатації конфайнмента, включаючи об’єкт «Укриття».

 

2.      Внести зміни до нормативно-правового акту «Умови і вимоги безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності у сфері поводження з радіоактивними відходами», затвердженого наказом Державного комітету ядерного регулювання України 22.10.2002 № 110 (у редакції наказу Державної інспекції ядерного регулювання України 20.08.2014 № 118, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.09.2014 за № 1102/25879) в частині поширення положень цього документа на поводження з радіоактивними відходами, розміщеними на майданчику Чорнобильської АЕС.

3.      Рекомендувати Державному агентству України з управління зоною відчуження та ДСП Чорнобильська АЕС здійснити перегляд своїх документів та внести відповідні зміни згідно з вищезазначеними рішеннями.

 

Голова Колегії                                                                                    С. Божко

 

Секретар Колегії                                                                                       Т. Княжницька