???mainPage???


ПОШУК

Розширений пошук
























Головна » Нормативно-правові акти» Регуляторні акти Держатомрегулювання» Проекти регуляторних актів» Аналіз регуляторного впливу версія для друку
Аналіз регуляторного впливу

АНАЛІЗ

регуляторного впливу проекту наказу

Державної інспекції ядерного регулювання України

«Про внесення змін до Вимог до оцінки безпеки атомних станцій»

 

1.     Визначення проблеми

З метою врахування уроків аварії на АЕС «Фукусіма-Даїчі», на початку 2013 року Держатомрегулюванням прийнято рішення щодо необхідності вдосконалення нормативно-правової бази з ядерної та радіаційної безпеки (далі – ЯРБ) шляхом її гармонізації з референтними рівнями з реакторної безпеки Західноєвропейської асоціації органів регулювання ядерної безпеки (WENRA), до складу якої Україна на той час входила в якості спостерігача. З метою реалізації зазначеної ініціативи Держатомрегулюванням розроблено «План дій з гармонізації вимог з безпеки АЕС з референтними рівнями WENRA з реакторної безпеки», який затверджено наказом Держатомрегулювання від 18.04.2014 № 48 (далі – План дій).

Планом дій передбачено внесення змін до чинних норм, правил та стандартів з ЯРБ, з метою гармонізації їх вимог з референтними рівнями WENRA з реакторної безпеки, представленими у документів «WENRA Reactor Safety Reference Levels, January, 2008», зокрема в частині поглиблення аналізу безпеки енергоблоків АЕС.

26 березня 2015 року Україна стала повноправним членом WENRA. Враховуючи зазначене, ініціатива щодо вдосконалення нормативно-правової бази з ЯРБ шляхом її гармонізації з референтними рівнями WENRA набула для України статусу обов’язкової.

Проектом наказу, що подається, вносяться зміни до Вимог до оцінки безпеки атомних станцій, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 22 вересня 2010 року № 124, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 21 жовтня 2010 року за № 964/18259 (далі - Вимоги), що визначені Планом дій.

Зміни до Вимог направлені на поглиблення рівня обґрунтованості безпеки атомних станцій, а також на гармонізацію норми, правила та стандарти з ЯРБ за напрямом оцінки безпеки атомних станцій з референтними рівнями WENRA з реакторної безпеки та, відповідно, з регулюючими вимогами країн Європи.

 

2. Цілі державного регулювання

Першочерговою метою прийняття акту є встановлення вимог щодо поглиблення аналізу безпеки атомних станцій, направлене на підтвердження дотримання базової мети безпеки атомної станції, що полягає в захисті персоналу, населення та навколишнього природного середовища від неприпустимого радіаційного впливу при експлуатації енергоблоку атомної станції;

Додатковою метою прийняття акту є гармонізацію норми, правила та стандарти з ЯРБ за напрямом оцінки безпеки атомних станцій з відповідними вимогами країн Європейського Союзу.

 

3. Опис альтернатив запропонованому акту

Єдина альтернатива – залишити ситуацію без змін, що призведе до неналежного врахування в вимогах норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки уроків від аварії на АЕС «Фукусіма-Даїчі», а також кращого європейського досвіду у регулюванні ядерної та радіаційної безпеки.

На підставі зазначеного, найбільш прийнятною альтернативою є затвердження наказом Держатомрегулювання вимог щодо необхідності  аналізу безпеки енергоблоку атомної станції по відношенню до комбінацій зовнішніх та внутрішніх екстремальних впливів, а також щодо врахування при обґрунтуванні проектних основ енергоблоку атомної станції найгіршого функціонування систем безпеки.

 

4. Механізм, який пропонується застосувати для розв‘язання проблеми, і відповідні заходи

Для досягнення поставлених цілей пропонується застосувати такі механізми та заходи:

затвердження проекту наказу «Про внесення змін до Вимог до оцінки безпеки атомних станцій»;

здійснення контролю за виконанням вимог цього регуляторного акта.

 

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття регуляторного акта дозволить встановити вимоги щодо необхідності поглиблення аналізу безпеки енергоблоку атомної станції, зокрема в частині необхідності врахування можливих комбінацій зовнішніх та внутрішніх екстремальних впливів, а також в частині необхідності врахування найконсервативнішого функціонування систем безпеки при обґрунтуванні проектних основ енергоблоку атомної станції. Виконання зазначених вимог дозволить експлуатуючій визначити додаткові потенційні дефіцити безпеки та розробити відповідні заходи з підвищення безпеки, направлені на запобігання аваріям та обмеження їх наслідків.

Крім того, прийняття регуляторного акта дозволить врахувати уроки  від аварії на АЕС «Фукусіма-Даїчі» та виконати окремі зобов’язання України щодо гармонізації норм, правил та стандартів з ЯРБ з відповідними вимогами країн Європейського Союзу.

Не виявлено зовнішніх або внутрішніх чинників, які можуть негативно впливати на дотримання вимог цього акта.

 

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта

У разі прийняття регуляторного акта:

1)     норми, правила та стандартах з ядерної та радіаційної безпеки міститимуть вимогами щодо необхідності поглиблення аналізу безпеки енергоблоку атомної станції, зокрема в частині необхідності врахування можливих комбінацій зовнішніх та внутрішніх екстремальних впливів, а також в частині необхідності врахування найконсервативнішого функціонування систем безпеки при обґрунтуванні проектних основ енергоблоку атомної станції;

2) будуть виконані окремі зобов’язання України щодо гармонізації норм, правил та стандартів з ЯРБ з відповідними вимогами країн Європейського Союзу.

Додаткові витрати з державного бюджету у зв’язку з впровадженням цього регуляторного акту не передбачаються.

 

 

Об’єкт впливу

Вигоди

Витрати

Держава

Часткова гармонізація норм, правил та стандартів ядерно та радіаційної безпеки з відповідними вимогами країн Європейського Союзу

немає

 

 

 

Експлуатуюча організація (заявник)

Поглиблення рівня обґрунтованості безпеки атомних станцій, виявлення нових потенційних дефіцитів безпеки та розробка відповідних заходів з підвищення безпеки.

В межах виконання передбачених ст.33 Законом України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»

Громадськість

Підвищення рівня ядерної та радіаційної безпеки.

немає

 

7.Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Строк дії регуляторного акту не обмежений.

 

8.Показники результативності регуляторного акта

Прийняття регуляторного акта відповідатиме реалізації державної політики у сфері безпеки використання ядерної енергії.

Прогнозні показники такі:

додаткових надходжень чи витрат з державного та місцевих бюджетів, пов’язаних із дією акту, не передбачається;

дія регуляторного акту поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб, що здійснюють діяльність, пов'язану з оцінкою безпеки атомної станції на різних етапах життєвого циклу атомної станції;

рівень поінформованості юридичних та фізичних осіб, що здійснюють діяльність, пов'язану з оцінкою безпеки атомної станції на різних етапах життєвого циклу атомної станції, з основних положень регуляторного акту – вище середнього.

Проект наказу розміщено на офіційному сайті Держатомрегулювання України www.snrc.gov.ua.

 

9. Заходи щодо  відстеження результативності акта

Відстеження результатів буде здійснюватись в порядку та у строки, визначені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» шляхом аналізу статистичних даних щодо співвідношення кількості наданих звітів з обґрунтування безпеки енергоблоків АЕС, що міститимуть результати поглибленого аналізу безпеки відповідно до вимог регуляторного акту, до кількості звітів повернутих за результатами державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки експлуатуючій організації на доопрацювання як такі, що не враховують вимоги регуляторного акту.

Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акта.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта планується здійснити через рік з дня набрання ним чинності, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом.

Періодичне відстеження результативності регуляторного акта здійснюється один раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів із повторного відстеження.

 

 

      Голова                                                                                                             С. Божко